וסרמיל

משה סלמונה

משך ההרצאה: 30 דקות
אורך הסרט: כ-90 דקות

salTarbutBG.png
logo.png

כתות ט׳-יב׳

חברה דת ומדינה

קבוצת נערים בני 15-16 באחת השכונות הקשות בבאר שבע מחפשת את דרכה בין תקווה ליאוש בתוך הנסיבות של מציאות חיים קשה ותכונות של הרס עצמי מפותח כאשר חבל ההצלה הוא הכדורגל.

שלומי בן ה-16 חי עם אמו האלמנה ועובד כשליח בפיצריה, אלישע - ממוצא אתיופי מטפל באחיו הקטנים ומתמודד עם ההצקות התכופות של הסביבה, גנדי - ממוצא רוסי "מתפרנס" ממכירת סמים קלים ונמנע ממגע עם אביו השיכור. שלושתם שחקני כדורגל מעולים שמאמן נבחרת בית הספר מגייס לשבוע אימונים לקראת גמר טורניר הכדורגל העירוני שנערך ביום העצמאות ע"י עיריית באר שבע.

הם המפתח לניצחון הקבוצה והניצחון הוא הסיכוי שלהם לעבור לקבוצה הבוגרת. אבל המציאות הקשה של פשע, אלימות, רגשי נחיתות, דעות קדומות והצורך להתמודד עם מצוקת משפחותיהם, עומדים בדרכם וכמעט מחסלים כל סיכוי.

וסרמיל

על המפגש

הזרע ל'וסרמיל' נטמן במהלך ילדות שחלק ניכר ממנה הועבר בצלו של האצטדיון העירוני ע"ש ארתור וסרמיל. במשך אין ספור אחר צהריים של משחקי כדורגל שכונתיים כשלכל משחק יש סיפור משלו, ובכל סיפור שכזה יש טובים ורעים, אנדרדוג ופייבוריט.

התסריט נכתב לפני שלוש שנים לאחר שסיימתי צילומי סרט דוקומנטרי על בני נוער בבאר שבע. המפגש עם המציאות העכשווית של בני נוער בפריפריה הגיאוגרפית והסוציו-אקונומית, לעומת הילדות שעברתי באותו מקום, בשנות ה70; על השונה ובעיקר הדמיון הרב למרות השנים, אותו מגוון אנושי של חברת מהגרים, אובדן התמימות, המציאות הכלכלית הקשה, תחושת הייאוש הנלווית לחיים בשוליים, כל אלה סיקרנו אותי.

כבר בשלב הכתיבה הבנתי שאני רוצה לשלב בין סיפורי ההגירה של תושבי השכונה, לבין הנרטיבים של משחקי הכדורגל בילדותי, ליצור מעין וריאציה על סרטי הספורט של שבת בצהריים.

לאחר שלב התחקיר והכתיבה היה לי ברור שהתסריט מצריך אופן סיפורי שייטע אותו עמוק במציאות אותה הוא מנסה לייצג, הבנה זו הכתיבה את הסגנון של הסרט וממנה נבעו החלטות שליוו את הסרט לאורך שלבי ההפקה, כגון: ליהוקם של שחקנים לא מקצועיים אשר בביוגרפיה שלהם התאימו לגלם את התפקידים אליהם נבחרו, בין אם באופן אישי או על ידי הכרות עם הדמויות והסיטואציות; העובדה שהסרט צולם כולו בלוקיישנים בבאר שבע בסגנון צילום כמו-דוקומנטרי; העריכה, ואפילו השימוש במוזיקה - לכולם תפקיד ביצירת מראית עין של 'מציאות'.

כוונתי הייתה שאותה מציאות בין אם היא אמיתית, או מדומיינת, בין אם תפיסתית או סגנונית, תקבל מקום לא רק באופן הצילום של הסרט – הדרך שבה אנו תופסים מה 'אמיתי יותר' בשפה הקולנועית, אלא גם נרטיבי – המקום שהיא ממלאת בחייהם של נערים כמו דימה, עדיאל ושלומי.

עוד בכוונתי לדבר על האספקטים השונים של הסרט והנושאים עליהם הסרט מספר תוך שילובם בסיפור הפקתו של הסרט משלב כתיבת התסריט דרך הליהוק,קדם הפקה, הצילומים ושלב הפוסט.

לדוגמא, הנסיון ליצור הקבלה של היחסים בין הדמויות בסרט והיחסים בין השחקנים במהלך ההפקה; או הקשיים והיתרונות של הצילומים בלוקיישן בבאר שבע והמפגש עם התושבים. בכוונתי לדבר על סגנון הצילום והעבודה עם השחקנים בשלב הליהוק, החזרות, הצילומים - ותרומתם לתחושת המציאות העולה מהסרט.

משה סלמונה

משה סלמונה – במאי

מושון סלמונה נולד בבאר שבע ב-1994. הוא עבר ללונדון וסיים תואר ראשון ושני בלימודי תרבות וביקורת ב-University College London. לאורך התקופה הוא השתלב בתעשיית הטלוויזיה הדוקומנטרית והיה שותף להפקות אנגליות.

בשנת 2004 הוא חזר לארץ והחל בהפקתו של סרטו העלילתי הראשון 'וסרמיל' (ישראל,2007). הסרט זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל ירושלים 2007. בפרס הראשון בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של סן פרנסיסקו 2008 והשתתף מאז באינספור פסטיבלים בינלאומיים. בנוסף הוא נרכש להפצה בצרפת ובארה"ב. בשנת 2012 ביים את סרטו 'שקופים' שהוקרן במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל חיפה 2014.

משה סלמונה

נשמח לארח אירועים נוספים כאלו של מפגש יוצר וסרטו. זה נתן לנו הזדמנות להכיר את תעשיית הקולנוע הישראלית ממקור ראשון, ולהעמיק בנושאי חברה משמעותיים.

שרה, מנהלת חט״ב

מרתק לשמוע על התהליך של היצירה מהתסריט ועד הסרט הסופי, הזדמנות חד פעמית להכיר את היוצרים ודרך היצירה.

שלי, תלמידה

המפגש עם השחקנים/מפיק/במאי הוא מפגש מעשיר ומעמיק את ההבנה של הנושא. חוויה לכל גיל.

אבי, רכז תרבות

הצפיה בסרט והשיחה הציפו בקרב התלמידים שאלות נוקבות ומעמיקות. הדיון היה חשוב ומרחיב דעת. המפגש היה חוויתי ומעצים. שיעור חשוב שהועבר בדרך אחרת

יעל, רכזת שכבה

הזמנת הרצאה

תודה שפניתם אלינו, נשוב אליכם בהקדם

מעוניינים ליצור קשר ישירות?

דב קרן, מכלול הפקות, תל-אביב

michlol@netvision.co.il  |  050-255-1946

  • Black Facebook Icon