מטאליק בלוז

דני ורטה

לימודי שואה

משך ההרצאה: 30-40 דקות.
אורך הסרט: כ 90 דקות

כתות ט-יב

מטאליק בלוז

עלילת הסרט

מטאליק בלוז" עוקב אחרי סיפורם הטראגי-קומי של שני סוחרי מכוניות שמואל (אבי קושניר) וסיסו (משה אבגי). כשלידיהם של השניים מתגלגלת מכונית יוקרה הם בטוחים שלפניהם עומד מפתח להתעשרות מהירה. השניים מחסלים את חסכונותיהם ונוסעים לגרמניה על מנת "לעשות את המכה". בגרמניה הדברים מתחילים להסתבך ולבסוף מתברר כי ה"מציאה" אינה גדולה כל-כך וכי השניים הפסידו בגדול. הם חוזרים אל הבית, לישראל חסרי כל ומאוכזבים. בין לבין עולה התמה המרכזית של הסרט, השפעתה של השואה על הישראלים שישה עשורים אחרי. גרמניה מעוררת בשמואל, דור שני לשואה, אסוציאציות מאיימות וגם סיסו, בן לעדות המזרח נגרר אליהם. הסרט מערער על המיתוס הידוע של "גרמניה האחרת"- עבור היהודי מצטיירת גרמניה כזר האולטימטיבי, עבורו לא השתנה בה דבר וספק אם משהו יכול להשתנות. מעיניו של שמואל מצטייר המסע כמעט כסיפור דידקטי- הוא ניסה להתעלם מהמורשת שלו ולנהל בגרמניה עסקים והנה הוא נענש על כך בגדול. גרמניה הניבטת ברקע היא גרמניה מנותקת שמבקשת לשכוח את השואה והיהודים ולהמשיך בחייה, היהודים מוצגים כמי שלעולם לא יוכלו לשכוח. הסרט הוצג במספר פסטיבלים נחשבים בעולם והיה הסרט הנצפה ביותר בישראל בשנת 2005.

על המפגש

הסרט מומלץ במסגרת של דיון בנושא "גרמניה האחרת"- האם המושג שתבע דוד בן-גוריון במסגרת הויכוח על הסכם השילומים אכן עומד במבחן המציאות? מהו יחסנו אל גרמניה כיום? חשוב מכך- מהו יחסנו אל השואה כיום? האם אנחנו "חיים את השואה"? מהו המחיר שאנחנו משלמים על כך ולחלופין מהו הרווח שאנחנו מפיקים מזיכרון השואה? ובכלל- האם בכלל ניתן אחרת. חשוב לציין כי ניתן לדון בסרט גם בהקשר אחר ולהתעלם מההיבט של גרמניה. הסרט מבקר באירוניה את פנטזיית ההתעשרות המהירה, את "החלום האמריקאי". רעיונות כלליים כמו "תפסת מרובה לא תפסת" ו"איזהו מאושר השמח בחלקו" זוכים כאן לחיזוק ניכר.
במסגרת ההרצאה יספר הבמאי על חוויותיו מאתר הצילומים בגרמניה שבה השתתפו צוותים מישראל ומגרמניה
הסרט נמצא ברפרטואר סל תרבות ארצי

דני ורטה

דני ורטה - במאי, תסריטאי, מפיק

דני (נוקיו) ורטה התחיל את הקריירה כתסריטאי ובמאי ב- 1981 ומייד קיבל הכרה בזכות
" בתוך העיר חומה", אשר הוקרן בפסטיבל סן-פרנציסקו הבינלאומי ב 1981 ובARTE הצרפתי. דני ורטה חבר כתסריטאי לבמאי דניאל וקסמן בסרט "חמסין" (1982). הסרט זכה באוסקר ישראלי, והוכתר כסרט הישראלי הטוב ביותר של העשור.ב-1983 זכה הסרט בפרס "לאופרד הכסף" בפסטיבל הסרטים בלוקארנו. ורטה ביים את הסרט העלילתי הראשון שלו "קוקו בן 19" ב- 1985. בין 1992-1997 נטל חלק בעשיית סרטי טלוויזיה, פרסומות וסרטים תיעודיים רבים. ב-1993 כתב את "חייו ומותו של עמוס אוריון", (1993) שהופק ע"י ארנון צוקרמן. השנים הבאות היו פוריות מאוד עבורו: "כתם שחור במדבר" (1993), דרמה בת 12 דקות; ו"כאן זה לא שם" (1995). ורטה גם כתב וביים, בשיתוף עם ניסים מוסק את "אני המרגל שלכם" על מרדכי וענונו (1997).
בשנת 2002 הוא חבר שוב לדניאל וקסמן וכתב את הדרמה "מול היערות" (איבוד לסיפורו של א.ב. יהושוע). סרטו העלילתי השני "אספלט צהוב" (2000) עורר עניין רב בארץ ובחו"ל. הסרט זכה בפרס ראשון בפסטיבל הבינלאומי לקולנוע בחיפה, קיבל את הפרס המיוחד של צוות השופטים בפסטיבל הסרטים הים-תיכוני בקלן, גרמניה. "אספלט צהוב" זכה להפצה מסחרית בבתי הקולנוע בארה"ב, שבעקבותיה הפך לסרט הישראלי הראשון אשר נמכר לעשייה מחדש בהוליווד.
בימים אלה ורטה מלמד בבתי הספר הבולטים לקולנוע.

דני ורטה

נשמח לארח אירועים נוספים כאלו של מפגש יוצר וסרטו. זה נתן לנו הזדמנות להכיר את תעשיית הקולנוע הישראלית ממקור ראשון, ולהעמיק בנושאי חברה משמעותיים.

שרה, מנהלת חט״ב

מרתק לשמוע על התהליך של היצירה מהתסריט ועד הסרט הסופי, הזדמנות חד פעמית להכיר את היוצרים ודרך היצירה.

שלי, תלמידה

המפגש עם השחקנים/מפיק/במאי הוא מפגש מעשיר ומעמיק את ההבנה של הנושא. חוויה לכל גיל.

אבי, רכז תרבות

הצפיה בסרט והשיחה הציפו בקרב התלמידים שאלות נוקבות ומעמיקות. הדיון היה חשוב ומרחיב דעת. המפגש היה חוויתי ומעצים. שיעור חשוב שהועבר בדרך אחרת

יעל, רכזת שכבה