רחל שיין

"הקולנוע הישראלי בדרך אל האוסקר"

הרצאות קולנוע בליווי קטעי סרטים

רחל שיין ארגמן היתה חברת הנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע, לקטורית בקרן הקולנוע הישראלי וברשות השנייה ומרצה המתמחה בקולנוע הישראלי.

הרצאותיה מלוות בקטעי סרטים והן יוצרות שיח חברתי, מעורבות, תחושת שייכות וחושפות את הקהל לקולנוע הישראלי הענף ומתקבלות בעניין רב.

בחירת הסרטים הינה משותפת וניתנת לדיון בנושאים רלוונטיים.

זהו מפגש חוויתי , מרענן המעניק כלים ופותח דרכי חשיבה חדשות.

 
shineB.jpg
 
הקיץ של אביה.jpg

גבולות במשפחה הישראלית

נושא ההרצאה: מנהגים, טקסים וביטויים במשפחות שונות ומיקומה של המשפחה הפרטית בתוך המשפחה הישראלית.
 
אורך ההרצאה: 45-60 דקות
כיתות ח׳-יב׳

 
 
 

מפגש הנותן ביטוי למשפחות שונות ומעניינות בישראל.

בדיקת הגבולות ביחסים המושתתים על קשר- דם.

מנהגים, טקסים וביטויים במשפחות שונות ומיקומה של המשפחה הפרטית בתוך המשפחה הישראלית.

המשפחה הפטריארכלית ב"סאלח שבתי" וב"אבו אל באנת", לעומת המשפחה המנוהלת ע"י נשים ב"שבעה".

תחרות בין אחים ב"איים אבודים" ועזרה הדדית בין אחיות ב"3 אחיות".

המשפחה החד הורית ב"כנפיים שבורות", "הקיץ של אביה", "אבא גנוב".

קשיי קליטה של משפחות המהגרים ממזרח אירופה ב"מעבר לים".

המשפחה הגרוזינית ותרבותה בסרטי דובר קוסאשווילי "חתונה מאוחרת".

המשפחה המרוקנית בסרטי חנה אזולאי, חיים בוזגלו ורונית אלקבץ ביניהם "שחור" .המשפחה ההודית ב"סוף העולם שמאלה". המשפחה האתיופית והתאקלמותה ב"זרובבל".

המשפחה הדתית ב"מדורת השבט" לעומת המשפחה האינדיבידואליסטית המודרנית ב"דברים שמתחת לשמש".

התא המשפחתי בקיבוץ ב"אדמה משוגעת" ושאר "משפחות משוגעות"...

 

צה״ל צבא חושב?

נושא ההרצאה: השרות הצבאי מעצב את דמות הישראלי המעורב.
 
אורך ההרצאה: 45-60 דקות
כתות ח׳-יב׳

 
 
 

עצם העובדה שהשירות הוא חובה הוא מזמין דיאלוג. הוא מזמין התנגדות. הוא מזמין התמסרות, הווי, חברותא ורגעים מיוחדים שלעולם לא יישכחו.

העובדה שחלק מן המתגייסים מסכנים את חייהם מולידה גיבורים.

צה"ל הוא כור היתוך של החברה הישראלית, אנשים שלא היה להם לכאורה סיכוי להיפגש נפגשים ויחד נרתמים למען מטרה אחת.

צה"ל מוליד חברויות שאין דומה להן.

לאורך כל השנים הסרטים הישראלים הגדולים מביאים לידי ביטוי את החיים במדינה שללא צבא אין לה חיים.

בשילוב קטעים מהסרטים:

"גבעת חלפון", "אחד משלנו", "מסע אלונקות", "ואלס עם באשיר", "יוסי וג'אגר", "צלילה חוזרת" ועוד אבני יסוד בקולנוע הישראלי.

גבעת חלפון אינה עונה.jpeg

Photo by Bob Brewer on Unsplash

 
Aleppo_Codex_Joshua_1_1.jpg

מהירושלמית התקנית ועד לסוף סופי סופני 

 

נושא ההרצאה: השפה העברית בראי הקןלנוע
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח׳-יב׳

 
 
 

האם השפה העברית היא שפה של סרטים?

האם היא הפכה לכזו עם הזמן?

נתחיל בקטעים נדירים על חידושי השפה של אליעזר בן יהודה, ובהמשך נצפה בדן בן אמוץ המספר על חידושי השפה של שלונסקי.

השפה הארכאית בסרט "הם היו עשרה".

שפת העולים בקטעים מתוך "לול"

שיח החירשים ב"סאלח שבתי" (השפה המצוחצחת של אנשי הקיבוץ אל מול שפתו העילגת והמשעשעת של סלאח)

זכר ונקבה ומה שביניהם מתוך "אלכס חולה אהבה"

קיצורים צבאיים מתוך "גבעת חלפון"

סחר החליפין ושפת השוק בשיר ב"קזבלן"

ההומור שבסרטי אפרים קישון

כור ההיתוך ב"טיפת מזל"

שירים כמו "הורה היאחזות", "יידישע פיראטן", "שרית הספרית" וקלאסיקות אחרות,

שפת הפסוקים והברכות והדור הצעיר המלמד את הוריו ב"שחור"

וכמובן חידושים, שיבושים והמצאות מתוך "ארץ נהדרת" ו"הישראלים".

 

הייתי פעם ילד בקולנוע

 
 

נושא ההרצאה: ילדים מבתים שונים והמפגש שלהם עם דמות מכוננת של מבוגר - בקולנוע הישראלי
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח׳-יב׳

 
 
 

סרטים רבים מסופרים מנקודת המבט של ילד, עד שזה הפך ממש לז'אנר,

במיוחד בקולנוע הישראלי.

נקודת המבט של הילד מאפשרת לצופה לראות רבדים שונים של הסיפור, בצורה שיוצרת פער בינם לבין הגיבור. הרי הילד רואה הכל, אבל לא מבין הכל, בעוד הצופה לפעמים מבין דברים "מעל לראשו" של הילד.

ההזדהות שלנו עם ילדים היא כמעט מיידית, בעיקר כשמדובר בילדים- גיבורים: ילדים שמחפשים לעצמם דרך לשרוד ולגדול בתוך עולם של גדולים שלעתים הוא עולם מאיים. 

סרטי הילדות הישראליים עוסקים בילדים שנחשפים לעולם המבוגרים ומגלים את סודותיהם: סודות שואה, סודות משפחה, כוחות נסתרים. מתוך הגילוי מתרחש תהליך ההתבגרות.

 

העיסוק הקולנועי בילדות מאפשר ליוצרים לעבד את החוויות המוקדמות מתוך ההבנה והפרופורציות של היוצר המבוגר.

בין הסרטים שנזכיר:

"הכוכבים של שלומי","הקיץ של אביה", "וסרמיל", "הדקדוק הפנימי", "כנפיים שבורות", "נודל", "הבוגד הקטן", "פעם הייתי"  ועוד.

וסרמיל.jpeg
 
שחור.jpg

הדיוות

 

נושא ההרצאה: הנשים הגדולות של הקולנוע הישראלי
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח׳-יב׳

 
 
 

מרבית הגיבורים בקולנוע הם גברים. הנשים שמופיעות לצדן הן לרוב סוג של מיתוס: בין אם מדובר ברעיה הצייתנית או במכשפה הרעה- רוב הנשים בקולנוע ממלאות תפקיד מסוים ואינן חורגות ממנו.

כך היו הדמויות הנשיות בקולנוע הישראלי בתחילתו, למשל בסרטי הבורקס, אך עם השנים דמות האישה הופכת עמוקה ומעניינת יותר. שחקניות גדולות כמו גילה אלמגור תרמו מאישיותן הייחודית לתפקידים שגילמו ויצרו דמויות שהן מעבר לדמות הכתובה בתסריט.

בהרצאה נסקור גם סרטים שנעשו על ידי במאיות נשים, מהחשובים שנעשו בארץ:

"פורטונה"- סרט על אשה שמורדת במוסכמויות המסורתיות ומשלמת בחייה.

"מצור"-  מציג את דמות אלמנת המלחמה, בגילומה של גילה אלמגור.

"מלכת הכביש"- גילה אלמגור בתפקיד זונה מזרחית וטובת לב.

מעגלים של שישבת-  הווי החיים התל אביבי הריקני מבעד לעיני 4 רווקות.

"על חבל דק"- סיפור סמי- אוטוביוגרפי של מיכל בת אדם, אשר מציג את מערכת היחסים שבין ילדה לאם מעורערת בנפשה.

"הקיץ של אביה"- סיפור אוטוביוגרפי של גילה אלמגור, שמגלמת את האם.

"שחור"- סרטה של חנה אזולאי- הספרי על מקום האשה במשפחה מסורתית.

"כנפיים שבורות"- התמודדות משפחתית לאחר מות האב ומערכת יחסים מורכבת בין אם לבתה הבכורה

"אור"- סרט ריאליסטי העוסק באם העובדת בזנות ונתמכת בבתה היחידה. "ולקחת לך אשה"- אשה מזרחית שמואסת בתפקיד שהוכתב לה.

 

תל אביב כוכבת קולנוע

 

נושא ההרצאה: 110 שנה לתל אביב בראי הקולנוע
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח׳-יב׳

 
 
 

תל אביב, הלוקיישן האורבני המזמין, מאגד בתוכו את חוף הים, את יפו העתיקה, שווקים, חיי לילה, ואת החיים בצוותא של קהילות הלהטבי"ם, הדתיים, הפלסטינאים העובדים בה, ואת הטיפוסים הכי תל אביביים, והבין לאומיים.

 

ומתוך הסרטים העלילתיים:

אלכס חולה אהבה, המדבר על תקופת הצנע

ארבינקא, העוסק בין השאר בבעיות החניה בת"א

תעלת בלאומילך, המספר על מטורף שרצה להפוך את ת"א לונציה

השוטר אזולאי, בקטעי ה"חרקות" והפשע ביפו

קזבלן, שיקום שכונות ואהבה בין- עדתית על רקע העיר והשוק

קטעים מסרטיו של אורי זוהר- "מציצים" ו"עיניים גדולות"

וכן קטעים על מלחמת המפרץ מ"שירת הסירנה" ועוד ועוד.

 

 

 
 
Tel Aviv Sign
 
אני ירושלמי.jpeg

ירושלים והנוף הדתי

 
 

נושא ההרצאה: ירושלים כפי שהיא משתקפת בקולנוע הישראלי
 
אורך ההרצאה: 45-60 דקות

כתות ח׳-יב׳

 
 
 
 
 

ירושלים והים שלה (ים המלח) היא אתר הצילומים הייחודי ביותר בישראל.

נוף הקדומים של העיר מזמין זוויות קולנועיות מרתקות.

הנוף האנושי המגוון בירושלים מזמין קונפליקט, שהוא בסיס היצירה הקולנועית. ותחת המשוואה היוצרת אמנות, מקום, מצב, יחסים וטיפוסים- ירושלים מספקת תוכן, משמעות וסיפורים בשפע.

בין היתר פעל בירושלים הקולנוען עמוס קולק, בנו של ראש העיר לשעבר, אמנון רובינשטיין, משה מזרחי, דוד וולך- המביא את סיפורה של הקהילה החרדית.

בין הסרטים הירושלמים ניתן למצוא גם את "מישהו לרוץ איתו", עפ"י סיפורו של דוד גרוסמן, "חימו מלך ירושלים" עפ"י סיפורו של יורם קניוק ואחרים.

יהורם גאון, האמן המזוהה ביותר עם העיר, מככב באינספור סרטים ישראלים.

בהרצאה נגלה את היצירה הקולנועית שנעשתה בירושלים, המביאה לידי ביטוי תופעות משמעותיות מהווית החברה הישראלית ומהווית העיר.

קטעי סרטים נוספים המשולבים בהרצאה:

"אני ירושלמי"- יהורם גאון המחפש את ילדותו.

"קרוב לבית"- על שירות של חיילות בעיר.

"אוהב אותך רוזה"- משה מזרחי בסיפור אמיתי על משפחה בירושלים.

"עיניים פקוחות" ו"חופשת קיץ" - הצצה אל העולם החרדי ויוצאי הדופן בו.

 

 
 

הקיבוץ - רק בישראל

 

נושא ההרצאה: ההתיישבות הקיבוצית בהשתקפות קולנועית
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח'- י"ב 

 

צורת ההתיישבות הייחודית תמיד עוררה יצרים עזים: מההתלהבות הציונית הראשונית, הערכים הסוציאליסטיים והסגפנות האידיאולוגית של הימים ההם, ועד להפרטה והאכזבה הגדולה של השנים האחרונות.

בני הדור השני למייסדים, מי שגדל והתבגר בבתי הילדים, תוך ריחוק פיזי ולעתים אידיאולוגי מההורים, יצרו סרטים שחלקם מתרפקים על הילדות בקיבוץ וחלקם בועטים במה שהקיבוץ מסמל עבורם.

בעבר, הקיבוצניק סימל את חיילי יחידות העלית, את הצבר במהותו.

כיום הקולנוע מתחשבן עם הקיבוץ ועם הייחודיות הזו.

בין הסרטים שישולבו בהרצאה:

בן לוקח בת, שמונה בעקבות אחד, אדמה משוגעת, הוא הלך בשדות, חסמב"ה, חבורה שכזאת, ילדי השמש, אסקימוסים בגליל, הקיץ של אביה, עץ הדומים תפוס, מבצע סבתא, נועה בת 17 וסרט ההמשך- לא בת 17

אדמה משוגעת.jpg
 
ללכת על המים.jpeg

קולנוע חוצה ישראל - מטבריה עד ירוחם

 

נושא ההרצאה: מסע קולנועי ברחבי ארץ ישראל 
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח'- י"ב 

 

בין אם מדובר בקדושה הצפתית, בבתי המלון הטבריאנים, בקוסם מעפולה, לאורך חוף הים, דרך מגרשי הכדורגל של באר-שבע, העוקץ ממצפה רמון ועד לחופש האילתי- כאשר מקום הופך ללוקיישן, הסיפור שלו יוצא החוצה.

הקולנוע ממקד עבורנו את המבט- הוא מראה חלק מהתמונה, חלק מהנוף. הוא מדגיש חלקים מסוימים על חשבון התמונה הרחבה. הוא לא מתיימר להיות אובייקטיבי.

הבמאי בוחר עבורנו מה ייצג מקום מסוים: התושבים? בתי המגורים? פאב? חוף הים? מגרש כדורגל?

מרגע שהסרט יצא לאקרנים יחסי הגומלין בין המקום לאמנות מתחזקים- הלוקיישן הקולנועי הופך לחלק מהדימוי של העיר ומשנה את האופי שלה.

בין המקומות שנטייל בהם עם הסרטים:

טבריה - אביבה אהובתי, אבא גנוב. באר שבע- וסרמיל, לוד- חתונה מאוחרת, ים המלח- ללכת על המים, יפו- קזבלן, עג'מי, ת"א- החיים עפ"י אגפא..., ירושלים- האושפיזין, רמלה- סיפור גדול, הרצליה- אילי ובן, חיפה- כנפיים שבורות, צומת וולקן, ירוחם- ביקור התזמורת

 

איך צומח צבר בקולנוע

 

נושא ההרצאה: הדרך לספר את השואה 
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח'- י"ב 

 
 

רוב סרטי השואה הידועים בישראל ובעולם לא נעשו בארץ. אמנם חלקם נעשו על ידי יוצרים יהודים, דוגמת ספילברג, אבל אלו קולנוענים החיים ופועלים בחו"ל. זמן ההפנמה של הקולנוענים הישראלים מביא אל המסך את סיפורי השואה רק אחרי שנות תקומה.

היוצרים בני הדור השני מספרים את סיפורה של משפחתם, או סיפור אישי של אחד מהוריהם, ומתמקדים בהשפעה ארוכת הטווח של הטראומה על חייהם במציאות הישראלית.

היצירה היא דרך להתמודד ולרפא את הפצעים, או רק את חלקם.

היות וסיפור השואה היה מוצנע ומוחבא ע"י הניצולים, בני הדור השני פתחו פתח לשיח עמם באמצעות היצירה.

בהרצאה נשלב קטעים מתוך סרטים של יוצרים ישראלים ביניהם:

הקיץ של אביה, עץ הדומים תפוס, החוב, ללכת על המים, מוקי בוערה, אמא של ולנטינה,  אביב 41,  בגלל המלחמה ההיא, פיצה באושוויץ, תל אביב ברלין, טרנזיט, מטאליק בלוז, הדקדוק הפנימי, פעם הייתי, מכתבים לאמריקה.

הדקדוק הפנימי.jpeg
 
0.5 לירה.jpg

ראשית הפרסום והגרפיקה בארץ ישראל

 

נושא ההרצאה: על הסימבולים שאפיינו את תחילת הווייתנו והיוצרים שאחראים לכך.
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח'- י"ב 

 

הרצאה הסוקרת את התפתחות האייקונים הגרפיים הראשוניים בארץ: מאיל הדואר של האחים שמיר, דרך הפרה האדומה של פרנץ קראוס, התינוק של "שמן", גברת אמה וילד הקרטיב- הדמויות שיצאו מהכרזות ונכנסו לפנתיאון הפרסום הישראלי.

מסעות פרסום ראשוניים, כרזות מגויסות, גרפיקאים של מפלגות ועוד. 

 

בין הגרפיקאים שנתוודע לחייהם ועבודותיהם:

האחים שמיר, פרנץ קראוס, פרץ רושקביץ, זאב רבן, יוחנן סימון, פריץ מאוריבר, ריקו בלס, גרפיקה קיבוצית ואחרים.

 

אהבה היא גשר

 

נושא ההרצאה: אהבה בקולנוע הישראלי
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח'- י"ב 

 
 

בחברה הישראלית, רבים המכשולים למימוש האהבה- איזה סרט...

אנחנו גדלים על סיפורי אהבה, כמהים להם ומתמסרים להם בלב שלם, זהו כוחה של פנטזיה. לא סתם הסרטים הגדולים בכל הזמנים מתבססים על סיפור אהבה הפכפך: "קזבלנקה", "צומת מילר", "הנץ ממלטה", "הסנדק", "פורסט גאמפ" ועוד, שלא לדבר על סרטים רומנטיים במובהק כמו "הארי פגש את סאלי" או "חלף עם הרוח".

בכל סיפור אהבה טוב יש מכשול, סיבוך, קונפליקט ותעוזה שעוזרת להתגבר על המכשול. ולפעמים יש אפילו סוף טוב...

גם הסרטים הישראלים מתמסרים לסיפורי האהבה: אהבה ראשונה, אהבה עד שגעון, אהבה בין בני עדות או מגזרים שונים, אהבה מסוכנת ועוד. 

                                    

נצפה בקטעים מהסרטים:

הוא הלך בשדות, סאלח שבתי, איי לייק מייק, הבית ברחוב שלוש,

דיזנגוף 99, בלוז לחופש הגדול, חולה אהבה משיכון ג', שירת הסירנה, ההסדר,

כלת הים, עפולה אקספרס, שנת אפס, סיפור גדול

 
דיזינגוף 99.jpeg
 
Thebubble.jpg

אומרים לנו שיש סקס אחר

 

נושא ההרצאה: על העדפה חד מינית בקולנוע הישראלי
 
אורך ההרצאה: 90 דקות

כתות ח'- י"ב 

 
 
 

תל אביב הפכה בשנים האחרונות לבירה של הקהילה הגאה. מכל רחבי העולם נוהרים אל העיר המשוחררת והמאפשרת. הנושא כבר מזמן אינו טאבו בכלי התקשורת וכל סדרה מתהדרת היום ב"גיי מחמד".

גם הקולנוע הישראלי מרבה לעסוק בנושא.

מאז ימי עמוס גוטמן, שהיה פורץ דרך ויצר קולנוע גאה עוד טרם "היציאה הגדולה מהארון", ועד לסרטיו של איתן פוקס שעוסקים בהיבטים שונים של אהבה, התמודדות ומעורבות בחיי הקהילה הגאה.

ההרצאה עוסקת בהומוסקסואליות, לסביות וטרנסג'נדריות.

 

נצפה בקטעים ממבחר סרטים, ביניהם:

"נגוע" של עמוס גוטמן, "ללכת על המים" של איתן פוקס, "הבועה" של איתן פוקס, "יוסי וג'אגר" של איתן פוקס, "הסודות"של אבי נשר, "הדברים מאחורי השמש" של יובל שפרמן, "דיזנגוף 99" של אבי נשר, "מעגלים של שישבת" של עידית שחורי.

 
 
 

פשעים ועבירות קלות

 

נושא ההרצאה: על פשיעה בקולנוע הישראלי
 
אורך ההרצאה: 45-60 דקות

כתות ח'- י"ב 

 
 
 
 

פשע הוא מנוע דרמטי חזק ועוצמתי. מה שעשו סקורסזה, טרנטינו, פולנסקי, האחים כהן ובמאים ידועי שם אחרים ברחבי העולם, ניסו לעשות בגרסה מקומית גם הבמאים הישראליים.

הסרטים עוסקים בשוד, סחר בנשים, סחר בסמים, עבירות צווארון לבן, רצח ואונס ואפילו רצח ראש הממשלה. בעבר דמות הפושע בסרט הישראלי היתה של מזרחי במעמד סוציו אקונומי נמוך והשוטרים היו נאיביים כמו השוטר אזולאי. מאז, הפושעים מתוחכמים, מגוונים ומכל שכבות האוכלוסיה, היס"מ לא פראייר של אף אחד, והסרטים מלאים באקשן.

 

נצפה בקטעים מהסרטים:

"השוטר" - נדב לפיד, "אילי ובן" - אורי רביד, "מישהו לרוץ איתו"-  עודד דוידוף, "החוב"-  אסף ברנשטיין, "מתנה משמיים" -  דובר קוסאשווילי, "אור" - קרן ידעיה, "התפרצות X "-איתן צור, "סרק סרק"-  חיים בוזגלו

 
השוטר.jpeg

המורים התמוגגו משמחה והתענגו על השירים מהסרטים הישראליים. אי אפשר היה שלא לשיר עם הזמרים שהופיעו על הבמה...

כמו כן קטעי הקישור וההסברים שלך, המאפיינים תקופה בתולדות הסרט

הישראלי, נסכו עומק תרבותי וחוויה מרגשת.

 דליה ניר, לאה גבע ואורית קרן

  ועד קריית חינוך "דרור"

ברצוני להחמיא לרחל על אופן הגשת הנושא, על הבקיאות, המקצועיות ואהבת חומר שהורגשו בכל קטע וקטע.

התגובות שקבלתי מכולם היו מצויינות, עם הרבה טעם להמשך בנושאים נוספים בתחום הקולנוע. ממליצה בכל לב!

אילה גלעד, מועדון ותיקים קיבוץ עין גדי

הרצאתך הייחודית והיצירתית היתה מאוד מרגשת. היכולת לגייס קהל רב משתתפים בקשב, בהאזנה ובראיה ראוי להערכה ולהוקרה. השילוב בין הרצאה לסרט השם את המורה במרכז כבמאי ואת הקולנוע ככלי הינו מקורי ורב עוצמה. קהל המורים אהב את השילוב והעריך זאת מאוד.

עזרא קרני

אחראי אמ״ץ ארצי

ההרצאות מרתקות ומסקרנות את קהל החברים באופן יוצא מגדר הרגיל, וזוכות לעניין רב בקרב החברים, כפי שגם את חווית.

אני רוצה להביע את הערכתי הרבה לרמת ההרצאה והעבודה הרבה המושקעת באיסוף קטעי הארכיון המשולבים בהתאמה מושלמת בהרצאה - ומעשירים אותה.

מיקי נתיב

מנהל אגף תרבות בית הלוחם ת״א